MEP Etten-Leur groot succes!

10 maart 2020

De opening van het MEP in Etten-Leur was er een om nooit te vergeten: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaf een speech en beantwoordde daarna vragen uit de zaal onder de bezielende leiding van onze eigen Maarten van Gils. Maarten had dit jaar de eer om de rol van voorzitter van het presidium op zich te nemen. Dit heeft hij voortreffelijk gedaan. Zijn natuurlijk leiderschap, overzicht, constructieve en open houding viel iedereen op. Maarten was daarmee sfeerbepalend voor deze editie van het Model Europees Parlement.

In negen van de twaalf commissies zat een leerling van onze school: van   Ontwikkelingssamenwerking tot Vervoer en toerisme. Ook zij verdienen een compliment voor hun inhoudelijke bijdrage aan het opstellen van een resolutie waarmee een actueel Europees vraagstuk opgelost zou kunnen worden. Ze hebben het complexe spel van onderhandelen en belangen afwegen goed begrepen en hielden zowel het Europese belang als het belang van hun land (Duitsland/Oostenrijk) goed in de gaten.

Tot slot nog meer goed nieuws! Volgend jaar mag het Stedelijk weer een lid van het presidium leveren: Kjell Cornelis. Een hele grote eer en een fantastische prestatie van Kjell! Kjell blonk dit jaar uit als commissievoorzitter van commissie 10: Landbouw en plattelandsontwikkeling. Er waren zelfs nog meer uitblinkers. Neeltje van der Westerlaken was dit jaar mee als journalist en mag volgend jaar als hoofdredacteur meedoen. Isabelle van Ravenstein is door naar MEP landelijk en Sebastiaan Martinot heeft de eer om volgend jaar commissievoorzitter te worden.

Graag willen wij de leerlingen bedanken voor hun tomeloze inzet tijdens dit simulatieproject. Het was een leerzame, intensieve en gezellige week voor ons allemaal. Wij kijken nu al uit naar volgend jaar. Dan wordt het MEP in Hasselt (België) gehouden en krijgen de huidige derde klassers de kans om deel te nemen aan dit unieke project.

Mevrouw Nobel, Wagemakers en Rullens

Ps. We hebben ook de krant gehaald: https://www.bndestem.nl/etten-leur/europees-parlement-vergadert-met-minister-knops-in-etten-leur~a7507fd4/?referrer=https://www.google.com/.

MEP Etten-Leur groot succes!