Leerlingencommissies

Het Stedelijk kent tal van clubs en commissies waar leerlingen veel te vertellen hebben of zelfs helemaal de dienst uitmaken. Soms gaat het om clubs die verbonden zijn aan educatieve extra activiteiten die onder het Pallas-programma vallen, zoals bijvoorbeeld de debatclub en het schoolkoor. Maar daarnaast zijn er ook diverse commissies die meer te maken hebben met de organisatie van allerlei activiteiten of andere zaken die het het leven op school leuker kunnen maken. En verder zijn er ook leerlingen die een vertegenwoordigende rol spelen in de meer formele organen zoals de Leerlingenraad en de Medezeggenschapsraad.
Veel leerlingen geven aan dat de mogelijkheden om op school actief te zijn, een positief effect heeft op de motivatie voor het gewone schoolwerk.

Vivat Gaudium
De overkoepelende commissie van de leerlingencommissies is Vivat Gaudium. Dat betekent "Lang leve een blij gevoel!” en dat is precies wat Vivat Gaudium op onze school als doel heeft. Het bestuur van 'Vivat' wordt geleid door leerlingen en zorgt voor het contact met de andere leerlingencommissies. Daarnaast organiseert Vivat soms zelf activiteiten zoals vorig jaar 'Das Vivat Fest' , een nachtelijk feest met DJ en lasergamen waarbij leerlingen ook op school bleven slapen.

Feestcommissie
De Feestcommissie van Vivat is een groep leerlingen van klas 4, 5 en 6 die jaarlijks in de laatste schoolweek het eindfeest organiseert met elk jaar weer een ander vrolijk thema. Alle jaarlagen zijn dan welkom!

Sportcommissie
De sportcommissie van Vivat organiseert meerdere sporttoernooien op school! Zij regelen bijvoorbeeld een zaalvoetbaltoernooi of toernooien met gemixte spelletjes. Daarnaast organiseren zij ook andere activiteiten met een sportief karakter, zoals bijvoorbeeld  een sneeuwballengevecht of sporten op de Wii.

Pamoja
De goededoelencommissie Pamoja organiseert ieder jaar leuke activiteiten om geld op te halen voor het goede doel. Pamoja betekent “samen” in het Swahili en steunt nu al een aantal jaar de organisatie Gutz, Get Up Tanzania. Deze organisatie organiseert festivals in Tanzania waar mensen zich kunnen laten testen op HIV en er meer informatie over kunnen krijgen. Om geld op te halen organiseert Pamoja ieder jaar een kerstmarkt en bij de diploma-uitreiking maakt Pamajo de hapjes om zo ook weer geld te verdienen voor het goede doel.

De Night of Arts-commissie
De Night of Arts-commissie organiseert elk jaar de talentenjacht Night of Arts, een avondvullend programma waarin leerlingen van het Stedelijk Gymnasium op het podium hun talent kunnen laten zien. In deze avond komt er vanalles voorbij: muziek, dans, toneel en zelfs cabaret! De show wordt aan elkaar gepraat door enthousiaste presentatoren. Omdat het een talentenjacht is, is er natuurlijk ook een mooie hoofdprijs te winnen. De Night of Arts is een feest voor jong en oud!

Jaarboekredactie
De redactie van het jaarboek zorgt ieder jaar voor een mooie papieren terugblik op het voorbije schooljaar. Een bewaarboek met verslagen, leuke verhalen en vooral heel veel foto's. In het verleden gaf de school altijd een combinatie van een schoolgids en het jaarboek uit, de redactie daarvan stond onder leiding van docenten. Tegenwoordig is de schoolgids volledig digitaal, maar wordt er nog wel een jaarboek uitgegeven dat wordt vormgegeven en samengesteld door een redactie van leerlingen uit alle jaarlagen.

Redactie examenjaarboek
De redactie van het examenjaarboek bestaat uit zesdeklassers die een boek samenstellen boordevol herinneringen aan de voorbije jaren op het Stedelijk Gym en met foto's en verhalen over docenten en mede-leerlingen.

Stuntcommissie
De stuntcommissie wordt gevormd door een groep zesdeklassers die samen de examenstunt organiseren. Zij overleggen met de schoolleiding over de do's en don'ts en proberen een feestelijk programma neer te zetten waar ook andere leerlingen van de school plezier aan beleven. De laatste jaren zorgt klas 6 daarbij ook altijd voor een leerlingencabaret.

GSA
GSA staat voor Gender & Sexuality Alliance. In deze commissie maken leerlingen op school zich sterk voor een omgeving waar kinderen (alle kinderen) zichzelf kunnen zijn. Dit doen zij onder andere door ieder jaar de paarse vrijdag te organiseren. GSA's steunen lhbti+ jongeren en geven informatie over gender en seksuele diversiteit.