Klassieke vorming
Wie naar het Stedelijk gaat, treedt als het ware 'in de voetsporen van Odysseus'. Daarmee bedoelen we symbolisch gezegd dat leerlingen een spannende, mooie en uitdagende ontdekkingstocht maken in de wereld van de klassieken. Klassieke vorming is namelijk een wezenlijk onderdeel van de gymnasiumopleiding. Alle leerlingen op het Stedelijk volgen de vakken Grieks en Latijn. In klas 1 t/m 3 volgen leerlingen beide vakken, in klas 4 t/m 6 één van de twee. Een enkeling kiest er zelfs voor om examen te doen in beide Klassieke Talen.
In de lessen Grieks en Latijn komen leerlingen van alles te weten over de Grieken en Romeinen: hoe ze leefden, wat ze dachten, wat ze belangrijk vonden. Dat gebeurt op de meest directe manier denkbaar: door hun taal te leren, om zo zelf te kunnen lezen wat zij lang geleden, in hun eigen tijd, hebben geschreven.
Maar waarom zouden we dat alles tegenwoordig dan willen lezen…?
Mooi
Wat de Grieken en Romeinen ons hebben nagelaten, is in de eerste plaats gewoon heel erg mooi! Dat maakt het zeker de moeite waard om het beter te leren kennen. En dan hebben we het niet alleen over de architectuur van hun gebouwen, maar zeker ook over hun verhalen en teksten: De Griekse mythen over de Olympische goden, de heldenverhalen, de spannende gedichten van Homerus, Vergilius en Ovidius. De Grieken schreven hun filosofische gedachten op over hoe de wereld in elkaar zit, de Romeinen hielden redevoeringen over hoe het Romeinse Rijk het beste bestuurd kon worden.
Nuttig
Wij gebruiken tegenwoordig nog veel van wat de Grieken en Romeinen voor het eerst hebben bedacht: ons idee van democratie komt van de Grieken, door de Romeinen is de basis van ons rechtsstelsel ontwikkeld. Zo leer je bij Grieks en Latijn over de wortels van onze eigen Westerse samenleving. Bovendien zijn in de moderne vreemde talen nog veel elementen van het Grieks of Latijn te herkennen: handig dus bij je vervolgstudie, ook als dat géén Klassieke Talen is!
Open blik
Tegelijkertijd laten de Klassieke Talen je zes jaar lang kennismaken met een wereld van meer dan 2000 jaar geleden en meer dan 2000 kilometer ver weg. Juist die intensieve aandacht voor die vreemde wereld van die andere mensen, die toch mensen waren even goed als wijzelf, maakt dat je leert om ook vanaf een afstandje na te denken over onze eigen wereld: is alles wat wij tegenwoordig maken en bedenken wel zo goed als we zelf zeggen?
Juist deze open blik naar onze eigen wereld is datgene waarvan gymnasiasten zeggen (vaak pas nadat ze hun schooltijd hebben afgesloten) dat dát de meerwaarde van hun lessen Grieks en Latijn is geweest!
En op school…?
Tijdens de les wordt de meeste tijd besteed aan het leren van de taal: woordenschat en grammaticaregels. Je oefent in het vertalen door het lezen van tekstjes, die met de jaren steeds uitdagender worden. Die tekstjes gaan uiteraard over de Grieken en Romeinen zelf: je leest in de onderbouw al over de Griekse mythologie en de geschiedenis van de Romeinen.
De Griekse en Latijnse grammatica is behoorlijk anders dan wat je bij de moderne talen gewend bent, dus om dat goed onder de knie te krijgen moet je laten zien dat je doorzettingsvermogen hebt! Maar wie de inspanning levert, wordt beloond: het leren vertalen van Griekse of Latijnse teksten leert je tegelijkertijd om lastige vraagstukken goed te analyseren en om zelfstandig tot passende oplossingen te komen.
Vanaf de 4e klas ken je voldoende Grieks of Latijn om de originele teksten zelf te lezen. In klas 6 specialiseer je je in één bepaalde schrijver en daar gaat je eindexamen over. Je moet laten zien dat je vragen kunt maken over teksten die je dat jaar gelezen hebt, en een stukje originele tekst vertalen.
Bovendien maak je aan het eind van klas 5/of begin klas 6 de Klassieke Reis, een spectaculaire, 8-daagse reis naar Griekenland of Rome. Daar kun je ter plaatse alles bekijken waar je de afgelopen 5 jaar over gelezen hebt. Het eindexamen mag dan de afsluiting zijn van je jaren Grieks en Latijn, de Klassieke Reis is er de bekroning van!