Model European Parliament (MEP)

Wat betekent het voor mij om een Europeaan te zijn? Voor veel jongeren is dit geen vanzelfsprekende vraag. En dat terwijl de Europese Unie veel invloed heeft op het leven van iedereen die in Europa woont. Het Model European Parliament (MEP) levert al meer dan 25 jaar een actieve bijdrage om Europa onder de aandacht te brengen. Stichting MEP Noord-Brabant/ Vlaanderen laat talentvolle jongeren kennismaken met het complexe proces van Europese besluitvorming.

Het Stedelijk is al jaren lang actief deelnemer van het MEP.  Ieder jaar vaardigt de school een groep leerlingen uit klas 4 uit om deel te nemen aan de provinciale MEP-week waarin via een simulatiespel het ingewikkelde proces van Europese besluitvorming tot leven komt. De deelnemers krijgen rollen en nationaliteiten toebedeeld en vergaderen, onderhandelen en debatteren een week lang over actuele Europese vraagstukken. Deze actieve aanpak maakt de jonge deelnemers bewust van de betekenis van Europa en draagt tegelijkertijd bij aan de cognitieve, sociale en communicatieve ontwikkeling van de deelnemers.

De simulatie van het Europees Parlement tijdens die MEP-week vormt de opmaat voor een nationale en zelfs internationale conferentie. In Nederland zijn hier duizenden leerlingen van HAVO en VWO bij betrokken. Met grote regelmaat worden leerlingen van het Stedelijk  door hun goede optreden tijdens de provinciale week geselecteerd om een leidende rol te vervullen tijdens een volgende MEP-week of conferentie.

Meer informatie over het MEP in het algemeen is te vinden door op het logo te klikken.