26 juni 2020

Top drie burgerschapsdoelen van het SGB

Ondanks deze bijzondere tijd waarin bijna niks is zoals we gewend zijn en de aandacht vooral uitgaat naar het primaire onderwijsproces, willen we jullie deze burgerschapsupdate toch niet onthouden. Wij zijn dit schooljaar namelijk druk bezig geweest met inventariseren wat ouders, leerlingen en personeel de belangrijkste doelen vinden als het gaat om burgerschap op onze school. Dit deden we naar aanleiding van onze eigen motivatie en op basis van de doelen in het schoolplan, maar ook in het licht van het aangescherpte wetsvoorstel burgerschapsonderwijs.

Natuurlijk is binnen burgerschapsonderwijs heel veel belangrijk, maar het is goed om binnen de vrijheid die er is een focus te kiezen (o.a. gebaseerd op de signatuur van onze school en op basis van onze leerlingpopulatie).

Op de poster is te lezen welke drie doelen er uit de burgerschapsinventarisaties gekomen zijn. Dank aan iedereen die input geleverd heeft! Het burgerschapsteam gaat volgend jaar verder aan de slag met vragen als: hoe kunnen we deze drie belangrijke ambities zichtbaarder maken? Hoe kunnen we inzicht krijgen in voortgang van leerlingen? Hoe kunnen we (meer) samenhang creëren en wat zou er binnen ons aanbod nog versterkt kunnen worden?

Mocht u vragen/opmerkingen/suggesties hebben naar aanleiding van dit bericht, dan kunt u contact opnemen met het burgerschapsteam via docent maatschappijleer Loes Rullens, rullens@gymnasiumbreda.nl