Robotica

Bij robotica krijgen de leerlingen de basisbeginselen van programmeren en daarmee het aansturen van hardware. Het is een extra keuzevak voor leerlingen in de onderbouw. Zij mogen hier doorgaans een lesuur van een ander vak voor missen.

Bij Robotica wordt het Arduino-platform gebruikt. Dit is een flexibel opgezet elektronisch platform (hardware en software) waar de leerling kan knutselen om aanvankelijk eenvoudige projecten tot een goed einde brengen. Met behulp van een editor wordt een programma in de chip geladen, zodat de Arduino interactie met de omgeving heeft. Alleen iemands eigen fantasie is hier de beperking, want met Arduino kun je (bijna) alles maken!
Een paar voorbeelden :

• Een weerstation
  • Een keyboard/synthesizer
  • Verkeerlichten voor een kruispunt
  • Een robot die botsingen met de omgeving vermijdt
  • Verlichting die je kan besturen
  • Een intelligente knuffel

Deze projecten zijn al behoorlijk ingewikkeld, maar niet onbereikbaar voor onze leerlingen. We beginnen eenvoudig met een project waarbij de leerlingen een driekleurige led, na een druk op de knop, één van de drie kleuren laten produceren. Zoiets als Steen-Papier-Schaar, maar dan elektronisch. Het geheel is in een klein doosje gestopt en door de leerling zelf geprogrammeerd en in elkaar gezet; inclusief de elektronica.

De cursus robotica wordt steeds verder doorontwikkeld. De leerstof is zo opgebouwd, dat de leerling er in zijn eigen tempo doorheen kan lopen, voornamelijk door zelfstudie, maar onder deskundige begeleiding. Leerlingen die robotica kiezen, worden op die manier uitgedaagd om zelfstandig, maar met een mooi leerprogramma hun projecten tot een goed einde te brengen. Dit zal gepaard gaan met euforie en tegenslagen. De leerling moet veel opzoeken en uitproberen om uiteindelijk de oplossing te krijgen die hij of zij voor ogen had.