Lezing: ‘Is de Aeneis wel zo goed?’

5 februari 2020

Op dinsdag 11 februari a.s. wordt in de collegezaal van onze school een voordracht gehouden onder de titel ‘Is de Aeneis wel zo goed?’. De spreker is dr. Bram van der Velden (onderzoeker aan de Universiteit Leiden).

De lezing sluit aan bij het eindexamenprogramma Latijn van dit jaar: de zesdeklassers bestuderen momenteel de Aeneis van Vergilius, het Romeinse epos over de held Aeneas, die vanuit Troje naar Italië kwam en van wie later bleek dat hij een verre voorvader zou zijn van Romulus en Remus, de stichters van Rome zelf.

De Aeneis was bij publicatie al een klassieker en is dat altijd gebleven. Zeggen dat het werk een beetje tegenvalt is daarmee bijna heiligschennis. Toch heeft de receptie van het werk ook zijn ‘downs’ gehad, die we in deze lezing zullen bekijken. In de oudheid kreeg Vergilius om zijn taalgebruik bijvoorbeeld al wat kritiek te verduren. Ideeën over poëtische originaliteit uit de Romantiek maakten mensen kritischer over Vergilius’ relatie tot Homerus. Ook werd de ‘propaganda’ in de Aeneis in de loop van de twintigste eeuw als steeds problematischer gezien.

Maar misschien is het juist kenmerkend voor een klassieker dat hij niet onomstreden is. Met een paar opmerkingen over de relatie tussen canonisering en kritiek wordt afgesloten.

Deze lezing wordt georganiseerd door de Bredase afdeling van het Nederlands Klassiek Verbond. De aanvangstijd is 20.00 uur, en de lezing zal duren tot ca. 22.00 uur (pauze halverwege).

Belangstellenden zijn van harte welkom. Bent u geen lid van het Nederlands Klassiek Verbond, dan betaalt u 4 euro entree (leerlingen gratis).

Toekomstige lezing van het NKV:

• 17 maart: Het Perzische Rijk: het Amerika van de Oudheid van binnenuit bekeken (prof. dr. Bert van der Spek)

Lezing: ‘Is de Aeneis wel zo goed?’