Lastige lockdown of ‘lekker’ leesoffensief?

16 oktober 2020

Lastige lockdown of ‘lekker’ leesoffensief? Met deze aanlokkelijke leuze daagt onze docent Nederlands Clasine van Dorst onze leerlingen uit om in de herfstvakantie, waarin door de coronamaatregelen een heleboel activiteiten niet mogelijk zijn, gewoon eens een goed boek te pakken. Na het in duigen vallen van haar eigen vakantieplannen besloot Van Dorst om deze herfstvakantie weer eens veel tijd in te ruimen om lekker te gaan lezen. Maar daar bleef het niet bij: “Het zou een gemiste kans zijn als ik mijn leerlingen niet ook kon meenemen in deze positieve ‘leesflow’! Dat past prima bij al het mediageweld dat we de afgelopen weken over ons heen hebben gekregen over de gebrekkige leesvaardigheid van onze leerlingen.”
Alle leerlingen hebben inmiddels van haar een bericht gekregen waarin de leeschallenge wordt toegelicht. Leerlingen kunnen zich aanmelden via een mailtje aan dorst@gymnasiumbreda.nl
en kiezen of ze 50 of 100 pagina’s per dag gaan lezen. Vervolgens worden ze allemaal toegevoegd aan een Team waarmee drie keer in de herfstvakantie een digitale ontmoeting wordt georganiseerd waarbij dan alle leeservaringen worden uitgewisseld. “Want praten over wat je hebt gelezen werkt goed als verwerking én is ook gewoon hartstikke leuk en motiverend”, aldus Van Dorst. Iedereen die er in slaagt om zich inderdaad aan de uitdaging te houden, ontvangt een oorkonde en een aardigheidje.

Lastige lockdown of ‘lekker’ leesoffensief?