Hoe gaat het Stedelijk om met het coronavirus?

28 april 2020

Het coronavirus houdt de wereld in een stevige greep en raakt ook onze school. Om te beginnen loopt het voor de examenleerlingen allemaal heel anders dan verwacht. Maar ook voor de andere leerlingen en voor de docenten en medewerkers zien de dagen er nu totaal anders uit. De huidige stand van zaken is als volgt:

  • In navolging van het kabinetsbesluit wordt op het Stedelijk in elk geval tot 2 juni geen onderwijs geven in het eigen schoolgebouw. 
  • Sinds woensdag 18 maart draait een programma voor onderwijs op afstand. Alle klassen krijgen les volgens rooster. De leerlingen ontmoeten de docent nu alleen niet in het lokaal maar online, meestal via Microsoft Teams. Leerlingen worden via magister op de hoogte gebracht van de plannen voor de lessen, het huiswerk en de studiewijzers. 
  • Vanaf maandag 30 maart gelden aangepaste lestijden. Het rooster blijft nog steeds gehandhaafd, maar de lessen zijn nu 35 minuten en tussen lessen is ook een korte pauze. Dit is ingevoerd om de totale gezamenlijke schermtijd op een dag wat korter te maken. Op deze manier wordt de lesdag ook verkort en kunnen leerlingen in de middag meer tijd vrij maken om te werken aan vakken waar zij dat het meest voor nodig hebben of aan leerwerk. 
  • Op 23 maart is bekend geworden dat het landelijke Centraal Examen dit jaar komt te vervallen. De examenleerlingen kunnen wel een volwaardig diploma halen op basis van de resultaten van het schoolexamen. Op het moment dat de school dicht ging, was de laatste ronde schoolexamens net begonnen. In de weken daarna zijn de resterende mondelingen via een online verbinding afgenomen. In de laatste week voor de meivakantie zijn ook de laatste schriftelijke schoolexamens afgenomen waarbij de RIVM-richtlijnen van 1,5 meter strikt zijn gehanteerd. De examenleerlingen zullen zich in mei nog bezighouden met inhaaltoetsen en herkansingen. Op 4 juni volgt dan de officiële uitslag.
  • Voor de leerlingen van klas 1 t/m 5 heeft de school inmiddels de bevorderingsnormen aangepast. In deze bijzondere regeling is, naast de eerder behaalde resultaten, ook een belangrijke rol weggelegd voor het voortgangsadvies van de docent. 
  • Via vragenlijsten en via contact met mentoren probeert de school in kaart te brengen bij wie het afstandonderwijs niet goed loopt of waar er problemen spelen.. Gekeken wordt dan of de school deze leerlingen extra ondersteuning kan bieden. 

Leerlingen, ouders en collega’s worden steeds via mail en berichten op onze portalen op de hoogte gebracht als er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn. Eerder verstuurde mails zijn op de portalen ook nog altijd te raadplegen (kijk bij correspondentie).

Vanzelfsprekend wensen wij iedereen in deze tijd veel sterkte toe.

Hoe gaat het Stedelijk om met het coronavirus?

Terug naar het overzicht