Excursie rechtbank Breda klas 4

3 april 2023

Dit schooljaar zijn we voor de derde keer op excursie geweest naar de rechtbank in Breda. Deze excursie is een samenwerking tussen het decanaat en maatschappijleer. Daarnaast bieden we deze mogelijkheid aan in het kader van burgerschapsvorming.

Alle drie de keren hebben we met 25 enthousiaste leerlingen diverse strafrechtzaken bijgewoond. Leerlingen vonden dit erg interessant en indrukwekkend. Het was naast het volgen van de zaken bijzonder, dat ze veel vragen konden stellen aan de rechter, officier en griffier. Vragen als: welke zaak blijft u het meeste bij? Heeft u voorafgaand aan de zaak al een idee over de straf die u (mogelijk) wil opleggen? Andersom zette de rechter onze leerlingen ook aan het denken: waarom zitten officier en rechter achter gescheiden bureaus? Wat vonden leerlingen van de opgelegde straf in een zaak en waarom?

Leerzaam en leuk dus, leren buiten de muren van het schoolgebouw!

Decanaat en sectie Maatschappijleer

Excursie rechtbank Breda klas 4