Centraal Praktisch Examen van start voor leerlingen Tekenen

10 december 2019

Voor de meeste zesdeklassers lijkt het Centraal Examen nog ver weg. Zij hebben voorlopig hun handen vol aan de schoolexamens. Maar de leerlingen met tekenen in hun pakket zijn op 6 december al begonnen met een onderdeel van het centraal examen.

De tekengroep heeft namelijk twee landelijke examens, een theoretisch examen over kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing dat net als alle andere vakken in mei wordt afgenomen én een Centraal Praktisch Examen (CPE). De leerlingen gaan vanaf januari met dit praktijkdeel aan de slag en moeten een beeldend werk maken aan de hand van een thema. Afgelopen vrijdag was de officiële uitreiking van het examendocument waarop alle onderwerpen staan waar ze uit kunnen kiezen.

Het resultaat wordt ook beoordeeld door een tweede corrector en bepaalt de helft van het cijfer voor hun Centraal Examen tekenen. Leuk om alvast te noteren is dat op vrijdagmiddag 10 april de expositie met alle examenwerken officieel zal worden geopend. Een aanrader!

Centraal Praktisch Examen van start voor leerlingen Tekenen