Voorstelling Ilias voor leerlingen Grieks klas 6 op het Stedelijk Gymnasium

30 maart 2022

Maandagmiddag 28 maart vond op onze school de voorstelling Ilias van theatergroep Aluin plaats op het Stedelijk Gymnasium. Met het mooie weer kon de voorstelling gespeeld worden in de tuin. Het was een prachtige beleving voor de leerlingen Grieks om zo onder een stralende zon hun eindexamenonderwerp te mogen beleven!

Het verhaal
Het is oorlog in Troje. Al negen jaar bevechten de Grieken en de Trojanen elkaar. Achilles is de onverslaanbare Griekse vechtmachine, maar hij weigert verder te vechten als zijn buitgemaakte vrouw Briseïs wordt afgenomen. Zonder Achilles zijn de Grieken kansloos. Dat blijkt des te meer als zijn beste vriend Patroklos sneuvelt in de strijd, vermoord door de Trojaanse prins Hektor. Het maakt Achilles woedend en hij keert terug naar de frontlinie, met een ongekend bloedbad tot gevolg.

Achtergrond
De bewerking van Erik Snel richt zich op de absurditeit van de oorlog en op de wreedheden van de agressor Griekenland. Als we aan de bezetter denken, zien we soldaten en machthebbers. Als we aan het bezette land denken zien we de gezinnen, de vrouwen en kinderen die gedood worden. Zo wordt Troje het menselijke land en worden de Grieken de heroïsche onmensen. Met een dikke knipoog naar de superhelden van Marvel worden in de regie van Victorine Plante goden, halfgoden en godgelijke mensen getoond die elkaar met superkrachten proberen te vernietigen.

Reacties van leerlingen
“Er zat humor in en het was een hele goede samenvatting van de examenstof”

“het was leuk om hele stukken tekst te herkennen die we letterlijk in de les hadden vertaald”

“Heel bijzonder was het moment dat de vrouwelijke acteur vijf minuten lang babygeluiden maakte.”

De geluidseffecten die gemaakt werden met simpele middelen zoals plastic en ijzer waren spectaculair!”

Al met al zeker een geslaagde voorstelling die zeer gewaardeerd werd door leerlingen en hun docenten.

Voorstelling Ilias voor leerlingen Grieks klas 6 op het Stedelijk Gymnasium