Talenfeest op het Stedelijk

20 november 2019

De maand november heeft op het Stedelijk Gymnasium Breda altijd een vrolijk en feestelijk tintje. Tijdens die maand vinden de jaarlijkse uitreikingen van de talencertificaten plaats. Er zijn in totaal maar liefst 301 certificaten uitgereikt.

Het gaat bij alle talen om officiële diploma’s met een internationaal karakter die de kennis en beheersing van de betreffende taal bewijzen, en die wereldwijd erkend zijn. De niveaus (A2 is het beginnersniveau en C2 is het hoogste niveau) worden voor alle moderne vreemde talen bepaald door het Europees Referentie Kader.

November was dus de grote oogstmaand voor de talen. Op 8 november werden 184 certificaten uitgereikt in vier talen:

Voor Engels - Cambridge werden 105 certificaten uitgereikt (53 C1-Advanced en 52 C2-Proficiency), bij Spaans mochten 23 leerlingen hun diploma ophalen (12 x DELE A2 en 11 DELE B1), bij Frans ging het om 25 leerlingen (16 DELF B1 en 9 DELF B2) en bij Duits waren er  31 geslaagden(14 Goethe B1, 15 Goethe B2 en 2 Goethe C1).  Op vrijdag 15 november was het vervolgens  de beurt aan 117 Cambridge FCE-First B2 leerlingen om in het zonnetje gezet te worden. Het zijn alles bij elkaar mooie resultaten die vaak ook deuren openen bij vervolgstudies.

Het Cambridge-project is opgestart in 2002 en in 2004 slaagden de eerste 48 leerlingen voor B2-First (het toenmalige FCE - First Certificate of English). Nu dus 117!  Inmiddels bereiken de leerlingen aan het eind van het traject (eind klas 5) een prachtig niveau. Ofwel C1-Advanced of C2-Proficiency, dit is het hoogste niveau. De leerling is dan een "near-native speaker of English". Dit zijn, ook landelijk gezien, heel indrukwekkende cijfers.

Een aantal jaren na de start van Cambridge zijn ook Frans en Duits versterkt talenonderwijs aan gaan bieden en is Spaans een extra keuzevak geworden op het Stedelijk. Hiermee wordt de leerlingen de kans geboden om zich extra te bekwamen in de taal van hun keuze. Velen grijpen die kans met beide handen aan. Sommige leerlingen haalden de afgelopen maand zelfs meerdere certificaten tegelijk op.

Het moge duidelijk zijn dat wij allen trots zijn op onze leerlingen en de behaalde resultaten.

Talenfeest op het Stedelijk