2e lezing Nederlands Klassiek Verbond

6 november 2019

Lezing: ‘Je houdt van kip met appelmoes – Plato’s filosofie van de liefde’

Op dinsdag 19 november a.s. wordt in de collegezaal van onze school een voordracht gehouden onder de titel ‘Je houdt van kip met appelmoes – Plato’s filosofie van de liefde’. De spreker is dr. Christiaan Caspers (docent aan de Universiteit van Amsterdam).

De lezing sluit aan bij het eindexamenprogramma Grieks van dit jaar: de zesdeklassers bestuderen momenteel Het Symposium van Plato, een dialoog met als onderwerp ‘de liefde’.

Liefde, begeerte en verlangen: zijn dat niet bij uitstek grootheden die zich onttrekken aan de logica en aan de ratio – en dus aan de filosofie? Wat heeft de filosofie ons nou te vertellen over zo iets ongrijpbaars als ‘houden van...’? En omgekeerd: wat voor boodschap heeft een verliefd mens aan de filosofie? Plato’s dialoog Het Symposium geeft een aantal klinkende antwoorden op deze sceptische vragen, en is daarmee bijzonder invloedrijk geweest op de Westerse (en de Arabische!) wijsbegeerte. Maar dat wil niet zeggen dat Plato’s antwoorden ook echt steek houden. In deze lezing bekijken we ten eerste, met een blik op de Griekse lyrische en tragische poëzie, hoe Plato het begrip eros (liefde, begeerte, verlangen) radicaal naar zijn eigen hand zet. Ten tweede kijken we naar de kritiek die er al in de oudheid op Plato’s voorstelling van zaken geleverd werd, zowel door dichters als door collega-filosofen. Hoe canoniek de erotische filosofie van Het Symposium in de loop der eeuwen ook geworden is, niet iedereen was overtuigd: en dat is maar goed ook.

Deze lezing wordt georganiseerd door de Bredase afdeling van het Nederlands Klassiek Verbond. De aanvangstijd is 20.00 uur, en de lezing zal duren tot ca. 22.00 uur (pauze halverwege).

Belangstellenden zijn van harte welkom. Bent u geen lid van het Nederlands Klassiek Verbond, dan betaalt u 4 euro entree (leerlingen gratis).

Toekomstige lezingen van het NKV:

• 14 januari: Romeinse wegen in Brabant (drs. Joep Rozemeyer)
  • 11 februari: Is de Aeneïs wel zo goed? (dr. Bram van der Velden)
  • 17 maart: Het Perzische Rijk: het Amerika van de Oudheid van binnenuit bekeken (prof. dr. Bert van der Spek)
2e lezing Nederlands Klassiek Verbond