Mooi resultaat voor Linde Sikkenga in finale Klassieke Olympiade

13 april 2023

De Klassieke Olympiade voor leerlingen bestaat uit drie ronden.
In ronde 1 krijgen leerlingen een ongeziene tekst met aantekeningen; ze moeten hier rond de 25 vragen over beantwoorden; Ook algemene kennis van de Klassieke Oudheid komt dan van pas.

De beste 40 leerlingen van de honderden inzendingen mochten door naar ronde 2.
Voor ronde 2 moeten de leerlingen een pensum bestuderen.
Dt jaar was dat een satire van Horatius: een 100-tal regels over hoe je rijk kunt worden via erfenisjagen. Daarnaast moet er in ronde 2 ook een creatieve opdracht worden geschreven. De beste drie leerlingen worden uitgekozen voor de finale.

Linde Sikkenga (klas 5) wist tot de finale door te dringen. Voor de finale moest weer een satire van Horatius bestudeerd worden. Dit keer over hoe men het gedrag van vrienden beoordeelt.

Zaterdag 25 maart was het zover: Twee classici, werkzaam aan de universiteit, overhoorden Linde  mondeling over de gelezen tekst. Ze moest daarnaast een vijftal regels scanderen ook nog een nieuw stuk tekst vertalen!

Ze heeft het uitstekend gedaan; de eerste plaats was helaas net een stapje te ver, maar een tweede plaats is iets om erg trots op te zijn.

Bijgaand een foto van de prijsuitreiking.

Namens de sectie Klassieke Talen:
Van harte proficiat met je behaalde resultaat!

Mooi resultaat voor Linde Sikkenga in finale Klassieke Olympiade