Het Gymnasium profileert zich als ‘Olympiade-school'

27 april 2021

Het Gymnasium profileert zich als ‘Olympiade-school’.
Ook de Klassieken doen hieraan mee.

​De Klassieke Olympiade voor leerlingen bestaat uit drie ronden:
In ronde 1 krijgen leerlingen een ongeziene tekst met aantekeningen; ze moeten hier een 20 tot 25 tal vragen over beantwoorden. Ook algemene kennis van de Klassieke Oudheid komt dan van pas.
De beste 40 leerlingen van de honderden inzendingen mogen door naar ronde 2.
Op onze school waren dat Emma Pagen voor Latijn en Pepijn Neger voor Latijn en Grieks.

In ronde 2 moet een eigen pensum van ongeveer 4 pagina’s Grieks/Latijn gelezen worden; Hierover volgde weer een toets én een creatieve opdracht m.b.t. de gelezen stof. Emma eindigde op de 16e plaats en Pepijn bereikte bij zowel Grieks als Latijn de finale.

De beste drie leerlingen van het land mochten zich weer storten op een uitgekozen pensum van een paar pagina’s en werden hierover op 10 april mondeling (via Teams) aan de tand gevoeld door geleerde heren van de Universiteit; Een heel bijzondere ervaring, zo vertelde Pepijn me. Hij is uiteindelijk 3e geworden bij Grieks en 2e bij Latijn.
Een meer dan prima prestatie.

Gefeliciteerd, namens de sectie Klassieke Talen

René van Gessel

---------------------------------------------------

Taalkunde Olympiade
Pepijn Neger heeft meegedaan aan de Taalkunde Olympiade van de Universiteit Leiden.
Na een voorronde worden de beste 100 leerlingen uitgenodigd om mee te doen aan deze Olympiade.
Pepijn behaalde daarbij de 7e plaats. Een geen geringe prestatie.

Tot zijn verrassing heeft de Universiteit Leiden besloten dit bijzondere schooljaar niet één team (van de beste 4 deelnemers), maar twee teams te laten meedoen met de Internationale Taalkunde Olympiade.
Normaal gesproken zou dit ergens in de wereld plaatsvinden (zo is een oud-leerling zowel in Praag als Zuid-Korea geweest), maar door Corona is dat dit jaar niet het geval.

Pepijn wordt in de laatste week voor de vakantie een paar dagen in Leiden verwacht voor deze krachtmeting met leeftijdsgenoten uit de hele wereld. Wellicht ligt er weer een ereplaats voor hem in het verschiet!

Namens de sectie Klassieke Talen succes gewenst.

Het Gymnasium profileert zich als ‘Olympiade-school'