Erik van Muiswinkel steekt wervelend verhaal af over Le Petit Prince

4 december 2020

In wat twee keer een uur onvervalst cabaret leek heeft Erik van Muiswinkel op woensdag 2 december ons uitvoerig verteld over de achtergronden van de Franse klassieker Le Petit Prince, over de schrijver Antoine de Saint Exupéry en over wat een klus het eigenlijk is om zo´n boek over te zetten naar goedlopend Nederlands van deze tijd.

De bekende cabaretier, acteur, presentator, zanger, schrijver en nu ook vertaler nam de leerlingen mee naar het leven van de schrijver, naar de vluchten die de schrijver zelf maakte als piloot, naar de zandduinen in de woestijn waar hij crashte en overleefde, en naar de Tweede Wereldoorlog die de De Saint Exupéry deels doorbracht als banneling in New York.

Ook de personages uit Le Petit Prince kwamen uitvoerig aan bod. Op de vraag wat zijn lievelingspersonage was antwoordde hij ´de slang´. Le Petit Prince zelf natuurlijk, die vond hij eigenlijk af en toe maar irritant. En dat is ook niet verwonderlijk want de kleine prins is natuurlijk ook erg kritisch op de grote mensen.

Aan het eind was er nog ruimte om wat vragen te beantwoorden (´Heeft u zelf ook een roos? Antwoord: Meerdere!’) ´Waarom besloot u Nederlandse taal en letterkunde te gaan studeren en hoe komt het dat u vanuit het Frans kunt vertalen?´

De beide groepen leerlingen, allemaal met uit de bovenbouw met Frans in hun vakkenpakket,  hebben zeer aandachtig geluisterd en erg veel opgestoken van dit boeiende verhaal. Het was prachtig om te zien hoe het enthousiasme van Van Muiswinkel aanstekelijk werkte. Meerdere leerlingen lieten hun boekje door hem signeren, al of niet voor vader of moeder, oom of tante. Overigens herkenden alle leerlingen Erik van Muiswinkel als HoofdPiet uit het Sinterklaasjournaal. Het leidde twee keer tot applaus. Mooi dat de bovenbouwleerlingen hem nu ook kennen als boeiend verteller en als spitsvondig vertaler van een meesterwerkje.
De sectie Frans is erg blij dat ze Van Muiswinkel hiervoor hadden uitgenodigd. Er zijn leuke filmopnames gemaakt zodat ook latere lichtingen leerlingen nog van de vertelkunst van Van Muiswinkel kunnen genieten.

Erik van Muiswinkel steekt wervelend verhaal af over Le Petit Prince