Erik van Muiswinkel komt vertellen over ‘Le Petit Prince’

26 november 2020

Cabaretier, acteur, presentator, zanger, schrijver en nu ook vertaler Erik van Muiswinkel komt op 2 december naar onze school om daar bovenbouwleerlingen met Frans in hun pakket te vertellen over het beroemde boek ‘Le Petit Prince’ van Antoine de Saint-Exupéry dat onlangs door hem is ‘hertaald’.

Erik van Muiswinkel is groot liefhebber en verzamelaar van het boek dat in 1943 voor het eerst verscheen en al door vele generaties scholieren is gelezen. Nadat de cabaretier het verhaal had gebruikt in zijn voorstelling De Oplossing, vroeg uitgeverij Donker hem of hij een moderne vertaling van het boek wilde maken.

Alle reden voor de sectie Frans om Van Muiswinkel te vragen om zijn enthousiasme over deze klassieker te komen delen met de leerlingen. De kleine prins zit vol met wijsheden en befaamde uitspraken waarvan er veel ongetwijfeld aan bod zullen komen. Van Muiswinkel zal niet alleen ingaan op het verhaal, maar ook op de vertaling op zinsniveau. Hij heeft het boek en met name de dialogen naar eigen zeggen toegankelijker en vooral eigentijds gemaakt. “Mensen praten tegenwoordig nu eenmaal anders dan in de jaren negentig.”

De sectie Frans is al jaren dólenthousiast over het verhaal van en achter ‘Le Petit Prince’. Zei zullen Van Muiswinkel na afloop van zijn lezing in de collegezaal interviewen aan de hand van de vragen van de zesdeklassers die het boek reeds in het Frans gelezen hebben.

Programma woensdag 2 december
10.45 uur – 11.45 uur: groep 1
11.45 uur – 12.15 uur: pauze
12.15 uur – 13.15 uur: groep 2

Voor de leerlingen is het een uitgelezen mogelijkheid om meer te weten te komen over de achtergrond van deze klassieker; in aanloop naar hun mondeling examen, ter voorbereiding op het lezen van het originele Franse boek of om warm te lopen voor de Franstalige toneeluitvoering door ADG, waar we met onze leerlingen volgend jaar in februari naar toe hopen te gaan op het Markenhage.

Mocht je zelf de nieuwste vertaling door van Muiswinkel in bezit (willen) hebben (https://www.boekenroute.nl/gasten/gtn1Boek.aspx?BoekID=143698) dan kun je het boekje na afloop laten signeren. Je kan het dan van tevoren, voorzien van je naam, afgeven bij een docent Frans, die het vervolgens zal laten signeren.

En voor wat meer achtergrondinformatie over ‘Le Petit Prince’, is dit een leuk interview: https://www.nu.nl/cultuur-overig/6089997/de-kleine-prins-opnieuw-vertaald-door-erik-van-muiswinkel-geen-kinderboek.html?redirect=1

Wij kijken echt uit naar het verhaal van Erik!

Erik van Muiswinkel komt vertellen over ‘Le Petit Prince’