Het is vandaag:

Verslag Griekenlandreis 2019

Verslag dag 8 (vrijdag 23 augustus)

Vandaag brak onze laatste dag in Griekenland aan. Het beloofde net als alle andere dagen warm te worden. Nadat iedereen zijn koffers had ingepakt zijn we in een grote stoet naar het Akropolis Museum gelopen. Hier hebben we overblijfselen van de Akropolis bekeken, waaronder Friezen en standbeelden. Na alles goed bekeken te hebben, zijn we naar het Kallimarmarostadion gelopen. Hier hebben het een en ander te horen gekregen over de Olympische Spelen. In dit stadion hebben we onze laatste stadionloop gehouden. Het zou een spannende wedstrijd worden, want alles was nog mogelijk. De winnaar bij de meiden, gemeten over de drie stadionlopen, was Eva Westerhout. Bij de jongens was er een gedeelde 1e plaats; de winnaars waren Jelle, Pepijn en Wouter. Na deze wedstrijd hebben we een warme lunch gegeten in een restaurant. Hierna hadden we nog vrije tijd en zijn we uiteindelijk weer naar huis vertrokken.

Akropolismuseum

Akropolis

Karyatiden

Olympisch stadion

Verslag dag 7 (donderdag 22 augustus)

In de ochtend werden alle leerlingen weer wakker in het oude, vertrouwde hotel Carolina, waar wij eerder in de reis ook al 2 nachten hadden doorgebracht. Na het ontbijt begonnen wij aan onze tocht richting het Nationaal Archeologisch museum van Athene. Hier was de beveiliging zo streng, dat alle rugzakken moesten worden ingeleverd voordat we het museum betraden. Toen we eindelijk in het museum waren toegelaten werden er groepen van willekeurige mensen gemaakt en kregen deze groepen een aantal vragen over de inhoud van het museum, die de groepen moesten uitvoeren. De hoofdprijs voor de groep die de meeste vragen goed had beantwoord, was eeuwige roem en een geheime prijs. Door deze prijzen waren de leerlingen wel anderhalf uur zoet. Nadat deze zoektocht was voltooid, liepen wij naar het parlementsgebouw van Griekenland, waar wij op het Syntagmaplein de wisseling van de wacht en 2 verschillende presentaties hebben bijgewoond. Na deze belevenissen was het alweer rond het middaguur en begon de lunch in de nationale tuin. Na een halfuur eten liepen wij door de hele stad richting Kerameikos, een tocht van wel 30 minuten! Uitgeput van deze lange wandeling en de temperatuur van 30+ graden namen wij even rust en luisterden toen naar de laatste presentatie van de dag over Kerameikos. Hierna kregen wij tot ieders verbazing vanaf 2 uur vrije tijd, waarin wij souvenirs of een verfrissend ijsje konden kopen of gewoon even bijslapen in het hotel. Na deze rust gingen we om 8 uur eten bij hetzelfde restaurant als de eerste avond in Griekenland en kregen wij een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Toen alle buikjes rond waren van dit eten kregen wij de aankondiging dat we vanavond al onze koffers zouden moeten pakken, maar we wel een halfuur langer vrije tijd kregen, waardoor er een spontaan applaus ontstond. Na deze extra vrije tijd kwamen de leraren ons welterusten wensen en begonnen wij aan onze laatste nachtrust in Griekenland.

Stan en Louis

Museum

Parlement

Kerameikos

Verslag dag 6 (woensdag 21 augustus)

Na een nacht goed geslapen te hebben werd de groep wakker met een fantastisch mooi uitzicht. We begonnen de dag met een lekker ontbijt, al was niet iedereen in hetzelfde gebouw. Door een tekort aan kamers waren een aantal leerlingen overgeplaatst naar een ander hotel. Nadat we ons tegoed hadden gedaan aan het ontbijt, stonden we met koffer en al buiten. We hebben de koffers afgeleverd aan onze trouwe buschauffeur Kostas en zijn vervolgens naar Delphi gelopen. Hier zijn we eerst, net zoals de bezoekers van Delphi vroeger deden, naar het heiligdom van Athena Pronaia gegaan. Dit is ook de plek waar de eerste presentaties van vandaag begonnen, namelijk die van Esmee & Merlijn en die van Stan & Claudia. Op weg naar het heiligdom van Apollo zijn we langs de Castalia bron gelopen. Hier konden de leerlingen even wat ‘heilig’ water halen. Via een steile weg zijn we in het heiligdom van Apollo langs schathuizen, de tempel van Apollo zelf, het theater en langs het stadion gelopen. Na dit avontuur gingen we door naar het museum van Delphi. Hier hebben we een presentatie gekregen van de docenten. Vervolgens werden we weer opgehaald door Kostas. Op naar het klooster van Osios Loukas! Na de lunch kregen we hier van Julius en Pieter alles te horen over dit klooster. Wel moesten hier de knietjes en de schoudertjes bedekt worden. Hier hielden alle leerlingen zich uiteraard heel braaf aan. En alweer stond buschauffeur Kostas op ons te wachten, nu om ons naar Athene te brengen. Sommige leerlingen maakten van de busreis gebruik om wat uurtjes slaap in te halen. In het bekende Athene aangekomen moesten we afscheid nemen van Kostas :(. Hij kreeg een luid applaus en een Nederlands cadeautje van mevrouw Verheesen. Hierna zijn we naar het Carolina hotel gelopen, wat voor ons al bekend was van de eerste dagen. Na twee uur vrije tijd zijn we om 19:45 uur gezamenlijk naar het restaurant gelopen. Hier hebben we heerlijk gegeten. Om 23:00 uur lagen alle leerlingen weer braaf in hun bed te slapen :)

Delphi

Ossios Loukas

Verslag dag 5 (dinsdag 20 augustus)

In de vroege morgen, na een goed ontbijt, namen we afscheid van het hotel met zwembad in Olympia. We bezochten antiek Olympia en kregen we een hele leuke tour van een gezellige gids. Ook hebben we nog even geluisterd naar de presentatie van medeleerlingen, die ons nog iets meer vertelden over alles om ons heen. Daarna gingen we naar de officiële renbaan om een wedstrijdje sprinten te houden; de jongens onderling en de meisjes onderling. Toen de winnaars bekend waren, stapten we weer allemaal in de koele bus om door te reizen naar Delphi. Rond lunchtijd zijn we even bij het strand gestopt om wat te eten en lekker in de zee te gaan duiken. Zodra iedereen weer opgedroogd was, ging de reis weer verder. Om van het eiland naar het vasteland te komen, zijn we met een veerboot geweest en hebben we prachtig uitzicht gehad op de grote brug. Eenmaal aangekomen in Delphi was het al bijna tijd om te eten en gingen we naar het restaurant. Na het eten was er nog vrije tijd om het dorpje rond te lopen en vervolgens ook weer deze dag af te sluiten.

Groetjes,

Jelle

Museum olympia

Olympia

Stadionloop

Picknick aan zee

Acrobatiek op de veerboot

Verslag dag 4 (maandag 19 augustus)

We werden wakker in ons nieuwe hotel vandaag, om vervolgens een snel ontbijt te eten en daarna de Palamidiburcht te beklimmen. Sommige leerlingen hebben de traptreden geteld en het waren er 922. Gelukkig was meneer Hout er voor de wat minder snelle beklimmers. Eenmaal weer terug beneden had iedereen intense last van trillende benen door alle inspanning. Daarna was het tijd om de bus in te gaan. We reden als eerste naar Mykene. Het was erg hooggelegen en dus mochten we nog een keer gaan klimmen. Meneer Hout had het na het masker van Agamemnon al gezien. Tijdens ons bezoek bij de schatkamer van Atreus werden we door een zeer agressieve Duitser aangevallen, maar gelukkig hadden we onze pitbull mevrouw Verheesen die voor ons opkwam en deze man later in de avond een vetvlek noemde. Het volgende plekje waar we naartoe zijn gegaan, was Nemea. Het was tijd voor ons om in actie te komen. Eerst mochten de jongens tegen elkaar een wedstrijd rennen, met als winnaar Jelle. Vervolgens mochten de meisjes, Eva W was onze winnares. Na Nemea gingen de beentjes sneller dan verwacht, om snel de bus in te gaan. We vertrokken naar Olympia, naar het hotel met het zwembad. De rest van de middag hebben we gezwommen. Het avondeten was een lekker buffet en werd er flink gegeten.

Yasmin

Beklimming Palamidi

Mykene

Nemea

Stadionloop meisjes Nemea

Verslag dag 3 (zondag 18 augustus)

Vandaag verlieten we Athene en begonnen we met onze rondreis over de Peloponnesos. De eerste stop was bij het kanaal van Korinthe. Vervolgens bezochten we het echte oude Korinthe, waar de bekende tempel van Apollo staat. Na een leerzame opdracht in het museum, zetten we onze reis voort naar Epidaurus, waar we genoten hebben van een picknick. Daarna bekeken we het grote theater van Epidaurus en het heiligdom van Asklepios. Hier hebben we nog een geweldig optreden gekregen met als hoofdrolspelers meneer Hout en mevrouw Verheesen. Hierna stapten we weer de bus in naar Nafplio, waar we de dag hebben afgesloten met een heerlijk diner aan de haven

Sterre

Kanaal van Korinthe

Korinthe

Picknick Epidauros

Theater Epidauros

Epidauros

Verslag dag 2 (zaterdag 17 augustus)

Vandaag was ons eerste ontbijtje in Griekenland en daarna volgde meteen een vol programma. De dag begon met een rondleiding over de Griekse agora met een zeer enthousiaste gids. Na de Griekse variant hebben we ook nog even de Romeinse versie bezocht, waar de eerste presentaties van de dag zijn gegeven. Na de warme ochtend was de lunch een welkome rustpauze. Terwijl de temperaturen een steeds hoger punt bereikte, deden wij dat ook; namelijk de Akropolis. Ondanks het feit dat er geen schaduw was, hebben we genoten van twee spectaculaire presentaties. De Akropolis afdalend, de schaduw tegenkomend, hebben wij nog genoten van de laatste presentaties van de dag. De hoge uv-index dreef ons vervolgens terug naar de verfrissende airco in het hotel. Om acht uur mochten wij nog genieten van een lekkere maaltijd. En toen om elf uur was het oogjes dicht een snaveltjes toe.

Linde

Griekse Agora

Erechtheion

Dionysustheater

Verslag dag 1 vrijdag (16 augustus)

Hoi,

Het is een beetje aan de late kant maar:

De sfeer zat er goed in nadat we, na een lange, vroege reis, eindelijk in Athene aankwamen. Van de koele airco in het hotel genoten hebbend, mochten we weer de sauna, die Athene was, in. Our destination: het Olympeion. Toen we daar eindelijk waren en meneer Hout, zich voelend als een pastoor (in zijn eigen woorden), de kaartjes vol overtuiging uitdeelde, bleken ze echter toegangskaartjes te zijn voor de Akropolis. Dat werd dus nog langer wachten in de volle, Griekse zon. Desalniettemin hebben we enorm genoten van de tempel en vooral de presentaties hierover. Vervolgens de Pnyx en de Aereopaag met beide een prachtig uitzicht van de Akropolis. Daarna hadden we vrije tijd, die door velen gebruikt is om af te koelen in de airco. We aten bij een super gezellig restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Maar de show werd toch gestolen door een man die met behulp van magische pennen een betoverende lichtshow opvoerde. Vanaf 21.00 hadden we vrije tijd tot 23.00 maar vrijwel iedereen ging, doodmoe door de reis en de hitte, meteen braaf slapen ;).